Teologia w Polsce - Półrocznik Towarzystwa Teologów Dogmatyków. Nowa seria


380 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)
zakres wyszukiwania (2)
sortowanie


ilość opisów na stronie
 

wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:
autorów
słów kluczowych
szukane wyrażenie: Moltmann, Jürgen | znaleziono 6 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 1


ID=159
autor: Maciążek, W.
tytuł: Wykroczyć poza teraźniejszość. Creatio continua w teologii stworzenia Jürgena Moltmanna
Teologia w Polsce 8,1 (2014) 153-166          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: Moltmann, Jürgenprotologiaeschatologiacreatio continua

summarium/abstract:
EXTENDING THE PRESENT. CREATIO CONTINUA IN JÜRGEN MOLTMANN'S THEOLOGY OF CREATION
Summary
The given study attempts to reconstruct the insight into the doctrine of creatio continua according to Jürgen Moltmann's intuitions. As he claims, the idea of continuous creation - in order to be properly exposed - requires two approaches. Firstly, the traditional meaning of the given concept needs to be reminded; secondly, a holistic point of view, that includes the pneumatological and eschatological aspects, should be emphasised. Such an extended vision of creatio continua suggested by Moltmann leads to a conclusion that this element of Christian doctrine of creation is still important for today's theology.


ID=126
autor: Moltmann, J.
tytuł: On a culture of life in the dangers of this time
Teologia w Polsce 7,1 (2013) 5-11          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia egzystencjalnamiłośćkulturacywilizacja


ID=41
autor: Moltmann, J.
tytuł: Gottes Kenosis in Schöpfung und Vollendung der Welt
Teologia w Polsce 3,1 (2009) 3-14          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: stworzeniezbawieniesoteriologiakenozachrystologia

summarium/abstract:
Von der Schöpfung über die Versöhnung bis in die Erlösung hinein vertiefen und entfalten sich die Selbsterniedrigungen und Selbstentäußerungen Gottes. Warum? Weil die Schöpfung aus der Liebe Gottes kommt und diese Liebe das eigene Da-sein aller Dinge und die Freiheit der menschlichen Geschöpfe respektiert. Eine Liebe, die den geliebten Wesen Raum gibt, Zeit lässt und Freiheit zumutet, ist die Kraft der Liebenden, die sich zurücknehmen können, um die Geliebten wachsen und kommen zu lassen. Darum gehört zur schöpferischen Liebe nicht nur die Selbsthingabe, sondern auch die Selbstbegrenzung, nicht nur die Zuneigung zu, sondern auch der Respekt vor der Eigenart der Anderen.


ID=131
autor: Naumowicz, C.
tytuł: Debata o paruzji Chrystusa w teologii protestanckiej
Teologia w Polsce 7,1 (2013) 75-90          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: eschatologiateologia protestanckaBultmann, RudolfBarth, KarlDodd, Charles H.paruzja

summarium/abstract:
THE DEBATE ABOUT THE PAROUSIA OF CHRIST IN PROTESTANT THEOLOGY
Summary
The subject of the Second coming of Christ at the end of time has aroused passionate debate in theological circles in the last decades. The emphasis on demythologisation in modern theology led to a certain scepticism about the parousia. Some protestant interpretations reduced the parousia from the category of event to that of symbol (Bultmann, early Barth), while Moltmann defended the expectation of the parousia. For Barth the content of "the future of Christ" is only an "unveiling" of what has already been achieved in the paschal mystery. But for Moltmann the category of "unveiling" needs the addition of that of a final and definitive "complement." Both the unity of and the distinction between the "already" and the "not yet" of the Christ event can apparently be maintained by extending our understanding of the parousia into the trinitarian, ecclesiological, anthropological and cosmic areas.


ID=56
autor: Naumowicz, C.
tytuł: Powab joachimizmu. Interpretacja myśli Joachima z Fiore we współczesnej teologii
Teologia w Polsce 3,2 (2009) 291-307          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiiśredniowieczeXII wiekJoachim z FioreMoltmann, JürgenBalthasar, Han Urs vonLubac, Henri de

summarium/abstract:
THE ATTRACTION OF JOACHIMISM. INTERPRETATION OF JOACHIM OF FIORE'S THOUGHT IN CONTEMPORARY THEOLOGY. SUMMARY
Joachim of Fiore developed a vision of the whole of history, with a strongly eschatological orientation, based on the doctrine of the Trinity and divided into three successive eras: the age of the Father, that of the Son, and the final, spiritually perfect, age of the Spirit. Some contemporary theologians are influenced by this original theology and also critique it. H. de Lubac comes to a negative judgement on Joachim's vision because it undermines the truth about Christological fulfilment. H. U. von Balthasar appreciates the basic intuition of the Calabrian abbot, while seeking to put right what is distored in it by underlining the permanent work of the Holy Spirit in the Church. J. Moltmann appropriates Joachim's Trinitarian schema, but refuses to see the three aspects as three successive stages. He also interprets Joachim's eschatology and that of Thomas Aquinas as two complementary sides of Christian hope.


ID=42
autor: Naumowicz, C.
tytuł: Cierpiętliwy Bóg nadziei Jürgena Moltmanna. Kontekst - problematyka - perspektywy
Teologia w Polsce 3,1 (2009) 15-30          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiiMoltmann, Jürgencierpienie Bogateologia systematyczna

summarium/abstract:
IL PASSIBILE DIO DELLA SPERANZA DI JÜRGEN MOLTMANN. CONTESTO - PROBLEMATICA - PROSPETTIVE. SOMMARIO
Da qualche decennio è diventato comune parlare della sofferenza di Dio come fosse ovvio. Le ragioni addotte per giustificare l'assunto sarebbero riconducibili a diversi fattori filosofici e teologici. Capofila di tale posizione è il teologo riformato Jürgen Moltmann. Con la sua teologia trinitaria della croce, assumendo e reinterpretando alcuni concetti della teologia ebraica, egli ha notevolmente contribuito a divulgare l'idea di un Dio che prova lacerazione al suo interno, fino ad inglobare tutte le sofferenze del mondo. Le sue posizioni suscitano anche alcune perplessità, sopratutto nell'ambito cristologico e trinitario. Alcuni teologi, muovendosi verso una ragionata sintesi fra le diverse posizioni, preferiscono parlare piuttosto della compassione di Dio e di un Dio più forte della sofferenza.


strona: 1 spośród: 1

znaleziono: 6 opisów(-y)



1