Teologia w Polsce - Półrocznik Towarzystwa Teologów Dogmatyków. Nowa seria


380 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)
zakres wyszukiwania (2)
sortowanie


ilość opisów na stronie
 

wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:
autorów
słów kluczowych
szukane wyrażenie: historia chrystologii | znaleziono 30 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 3

»
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]

ID=43
autor: Buczek, J.
tytuł: Eklezjologia w pismach Czesława S. Bartnika
Teologia w Polsce 3,1 (2009) 31-61          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: eklezjologiahistoria teologiiBartnik, Czesław Stanisław

summarium/abstract:
SOMMARIO
L'ecclesiologia è una materia teologica difficile ma anche affascinante. Tra i teologi che negli ultimi anni la stanno sviluppando un posto particolare è occupato dal professore dell'Università Cattolica di Lublino, Czesław Bartnik. Siccome la Chiesa è un mistero e una grande ricchezza Bartnik sottolinea che la teologia non può mai presentarla né trat-tarla in un modo unilaterale. A causa della sua natura misteriosa non si può parlare della definizione della Chiesa ma solo del suo concetto, o meglio di un'intuizione che abbraccia tutta la persona della Chiesa. Secondo Bartnik la Chiesa è sia il soggetto della nostra comprensione sia l'oggetto di un'autocomprensione cristiana. Nella teologia contemporanea si concentra l'attenzione soprattutto sull'aspetto soggettivo, trascurando in pratica il suo aspetto oggettivo.
Per Bartnik l'ecclesiologia è una dottrina che racchiude la totalità del mistero della Chiesa, sia la sua natura, la genesi, la struttura, le caratteristiche, gli oggetti, gli scopi, lo sviluppo storico, sia la metodologia teologica e le regole della formulazione della coscienza ecclesiale. Inoltre l'ecclesiologia non può trascurare i temi come la fede e la prasseologia ecclesiale. Per presentare la totalità del mistero della Chiesa il teologo deve confrontarsi con i problemi apologetici, canonici, morali, pastorali, sociopolitici e storici.
Secondo Bartnik l'aspetto centrale in tutte le analisi ecclesiologiche è quello personalistico. E' un errore quando si parla della Chiesa come se essa fosse solo un oggetto qualsiasi. La Chiesa non è una collezione di oggetti, fatti, processi, istituzioni, parole, ma è una "nuova esistenza di persona". Bartnik sottolinea che la genesi, la struttura e il potere della Chiesa devono rispettare sempre l'aspetto personale rivelando così il rapporto che lega le Persone della Santissima Trinità e Gesù Cristo con la gerarchia e la persona di un cristiano collocato nel contesto individuale e sociale. Il personalismo permette di scoprire all'interno della Chiesa gli aspetti trinitari e cristologici. Bartnik si occupa maggiormente dei secondi, lasciando meno spazio ai primi.


ID=214
autor: Ćwikliński, G.
tytuł: Joseph Ratzinger's conception of Christological meditation as the heart of faith and theology
Teologia w Polsce 10,1 (2016) 165-175          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historiawiaraChrystusmedytacja

summarium/abstract:
This article is an attempt on an apologia for christological meditation, due to which according to Joseph Ratzinger "classical formulas of the Council of Chalcedon appear in the right context". Also, reflection towards Christology as an interpretation of Jesus' prayer, the bond between the Father and the Son, which in the Paschal Mystery becomes the core of the faith of the Christian Church will be proposed. An attempt to explore the problem of modern understanding of the unity of historicity and divinity of Jesus as well as to try to find an answer to a question of the character of the christological conundrum celebrated during the Eucharist will be made.


ID=334
autor: Dobrzyński, A.
tytuł: Rola francuskich teologów w intelektualnej formacji Karola Wojtyły
Teologia w Polsce 15,1 (2021) 35-57          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: Wojtyła, Karolnouvelle theologieFrancjahistoria teologiiJan Paweł IIGarrigou-Langrange, Reginald

summarium/abstract:
Streszczenie
Artykuł ukazuje wpływ katolicyzmu francuskiego na formację intelektualną i pastoralną Karola Wojtyły oraz na jego rozumienie roli Kościoła w świecie i znaczenia Soboru Watykańskiego II. Wojtyła na studiach w Rzymie "wszedł" w wir prowadzonej w Kościele intelektualnej polemiki. Toczyła się ona głównie między francuskimi teologami. Wiodącą rolę odgrywał o. Réginald Garrigou-Lagrange, moderator pracy doktorskiej studenta z Krakowa. Dla Wojtyły była istotna kwestia przeciwstawienia się dechrystianizacji. Napięcia między konserwatyzmem i progresizmem towarzyszyły polemikom w latach powojennych, jak i w czasie trwania oraz po Vaticanum II. Wojtyłę interesowała merytoryczna odpowiedź na kwestię zbawienia człowieka w dzisiejszym świecie. Umiejętnie korzystając z refleksji polemizujących stron, formułował własną syntezę teologiczno-pastoralną, wierną katolickiej tradycji, a przy tym podejmującą wyzwania nowych czasów.


ID=44
autor: Drzyżdżyk, S.
tytuł: Niepokalane Poczęcie Maryi jako problem teologiczny w okresie scholastyki
Teologia w Polsce 3,1 (2009) 63-87          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: mariologianiepokalane poczęciehistoria teologiischolastyka

summarium/abstract:
SUMMARY
December 8, 2009 marks the 155th anniversary of the proclamation of a dogma of the Immaculate Conception of St. Mary. Such an anniversary is an occasion to come back to this difficult issue of theology and recollect the discussions and debates which resulted in Pius IX's bull Ineffabilis Deus, followed by the proclamation of his dogma. The problem of original sanctity of the Mother of God became an issue of special interest to theo-logians who study Mariology. Reflection on the sanctity of Mary was the very source of the dogma of the Immaculate Conception. This was closely related to introducing such notions as being preserved from sin - praeservatio and preservative redemption - praeredemptio. Theologians began to study this issue as the feast of St. Mary's Conception was spreading form East to West. The basic problem that theology faced in order to properly interpret this issue was the teaching about the generality of the original sin, and as a result, the need of general redemption. Another problem at that time was anthro-pology, according to which man was given a soul only after some time following the conception. John Duns Scot, a Franciscan monk, proposed a solution. His arguments, just as the arguments of his opponents, were based on the special dignity of Christ. His understanding of it, however, was that that taking St. Mary out of the general rule of sin will not deprive Christ of his glory, but multiply it. By "freeing" God's activity from time frames he maintained that St. Mary in conceiving Christ was saved from sin, and this happened because of the expected merits of her Son's Passion.


ID=11
autor: Fac, W.M.
tytuł: Nasza egzystencja w osobie Chrystusa
Teologia w Polsce 1,1 (2007) 129-136          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: antropologiachrystocentryzmpersonalizmhistoria


ID=61
autor: Huculak, B.J.
tytuł: Persona sustentat naturam, et non eam 'substantificat'. De corrigenda editione libri Ioannis Duns Scoti
Teologia w Polsce 4,1 (2010) 13-31          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiiśredniowieczeJan Duns Szkot

summarium/abstract:
Notiones 'naturae' et 'personae' sunt magni ponderis non solum in re philosophica, sed etiam in theologia, quod earum rectus usus necessarius est ad indicandum, in quonam consitant fidei catholicae arcana vel duo principalia, nempe veritas de Deo trino et de Domino Iesu Christo, vero Deo veroque homine. Nunc de eis scribendum venit propter mutationes factas ab hodierno praeside coetūs Scotistici in edendo libro beati Ioannis Duns Scoti de Incarnatione: in volumine, quod prodiit anno 2006, continens multa aliena cum a mente tum a codicibus Doctoris Subtilis. Praesidi pluries comiterque dictum est ab eiusmodi interventibus abstinedum esse, idque illi patefactum "non singularitate contentiosa vincendi, sed humilitate concordandi" - quemadmodum declaratum est de ipso Ioanne -, simulque iuxta Evangelii legem de correctione primum facienda sine ullo teste (Mt. 18,15-17).


ID=242
autor: Imbernón, E.L.
tytuł: La paternidad virginal de san José
Teologia w Polsce 11,1 (2017) 195-206          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: św. Józefojcostwo

summarium/abstract:
Paternidad y virginidad se unen en san José armoniosamente en virtud de la unión hipostática de Jesucristo. Es por ello que José participa en el misterio de la Encarnación. Esta paternidad virginal, es auténtica porque procede del Padre, fue asumida y ejercida dentro del matrimonio con María. Muchos, a lo largo de la historia, han sido los terminos empleados para definir dicha paternidad, pareciendo ser virginal el que mejor expresa la singularidad y excepcionalidad de la paternidad de José.
THE VIRGINAL PATERNITY OF ST. JOSEPH
Summary
The paternity and the virginity are harmoniously united in St. Joseph by the virtue of the hypostatic union of Jesus Christ. That's why Joseph participates in the mystery of the Incarnation. This virginal paternity is authentic, that came from the Father, was assumed and exerted within the marriage with Mary. A lot of terms have been used through the history to define this virginal paternity, that appears to be the best expression of the uniqueness and exceptionality of Joseph's paternity.


ID=258
autor: Jagodziński, M.
tytuł: Zwiastowanie - komunijny przełom w historii zbawienia
Teologia w Polsce 12,1 (2018) 15-25          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia zbawieniaMaryjamariologiazwiastowaniewiaraposłuszeństwounia hipostatycznakomunia

summarium/abstract:
THE ANNUNCIATION - COMMUNIONAL BREAKTHROUGH IN THE HISTORY OF SALVATION
The Annunciation in a groundbreaking way began the active role of Mary in the communional economy of salvation. Thanks to this, a 'saving environment' was created in her and a hypostatic union took place. In the Annunciation, the Holy Trinity appeared clearly for the first time, becoming the source of the communional blessing for Mary and all people. Communional obedience of the faith of Mary showed her cooperation with God's grace and sensitivity to the Holy Spirit. As Abraham's faith was the beginning of the Old Covenant, so the faith of Mary became the beginning of the communion of the New Covenant.


ID=77
autor: Kempa, J.
tytuł: Metafizyczne podstawy Cur Deus homo
Teologia w Polsce 4,2 (2010) 305-315          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiiśredniowieczeAnzelm z Canterburysoteriologiaantropologiametafizyka

summarium/abstract:
METAPHYSISCHE GRUNDLAGEN VON CUR DEUS HOMO. ZUSAMMENFASSUNG
Die Satisfaktionslehre Anselms wird auf unterschiedliche Weise beurteilt. Das Problem liegt oft darin, dass sie nicht im Zusammenhang des gesamten Denkens Anselms gesehen wird. Es ist wichtig, die eigenen Anselmschen metaphysischen Grundlagen, die in früheren Werken erarbeitet wurden, im Bereich seiner Soteriologie zu berücksichtigen. Es sind hier besonders zwei Elemente hervorzuheben: (1) Die Anselmsche "Metaphysik des Sollens" lässt die Sünde und die Erlösungsbedürftigkeit völlig außerhalb der rechtlichen Kategorien verstehen; (2) Anselms Stellung zur Universalienfrage hilft sein Konzept der Stellvertretung zum Teil erklären. Erst vor diesem Hintergrund zeigt sich, wie manche rechtlichen Kategorien in das metaphysische Konzept implementiert wurden.


ID=82
autor: Kochaniewicz, B.
tytuł: Ślady chrystologii politycznej w kazaniach św. Leona Wielkiego
Teologia w Polsce 5,1 (2011) 31-39          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiiteologia politycznaV wiekLeon Wielkihistoria chrystologiiteologia patrystyczna

summarium/abstract:
LE TRACCE DELLA CRISTOLOGIA POLITICA NEI SERMONI DI SAN LEONE MAGNO
L'analisi dei discorsi del papa san Leone Magno ha evidenziato una presenza delle espressioni, che infatti sono le tracce di cosiddetta cristologia imperiale, che dominava nella riflessione teologica del IV secolo. Queste espressioni che si riferivano alla regalita' e alla dominazione di Cristo, sottolineavano da una parte la consostanzialita' di Cristo con il Padre, opponendosi in questo modo agli errori di arianesimo. Dall'altra invece, mettendo insieme una dignita regale di Cristo e la persona di cesare, mostravano un vero modello dell'imperatore cristiano. Ricordavano che egli deve aver cura del regno di Cristo sulla terra, difendendo i suoi fedeli dal pericolo delle eresie, ma anche cercando di far estendere le frontiere di questo regno.


strona: 1 spośród: 3

»
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]
znaleziono: 30 opisów(-y)



1